Monday, August 25, 2014

10 PERISTIWA DONGENG YANG BENAR BENAR WUJUD!

Kebanyakkan orang moden pada masa kini tidak mempercayai peristiwa mistikal dan berunsur alam semula jadi,kerana didik dengan membaca,mendengar dan menonton filem filem dongeng hanya untuk tidak mempercayai kewujudannya.Raksasa tidak wujud,Magik tidak wujud,dengan tidak pernah kelihatan dengan mata kasar,tidak membuktikan bahwa semuanya itu tidak wujud.
Mari kita buka mata kita dengan 10 benda yang disangka dongeng,tetapi sebenarnya wujud!


1. NAGA

Teori tentang kewujudan naga pada mulanya wujud apabila para ahli arkeologi menemukan tulang tulang buaya gergasi dan dinosour,tetapi kita tidak boleh menggelarkan semua itu sebagai naga,kerana manusia tidak pernah menemukan dinosuor,malahan buaya juga bersaiz kecil jika hendak dibandingkan dengan naga.
Teori terbukti apabila munculnya Megalania,antara keturunan purba biawak naga komodo yang meghuni
benua Australia.Ia membesar sepanjang 26 kaki(8 meter) dan seberat 4,300 paun(1.9 tan).Ia menyemburkan air liur beracun kearah mangsa yang mengakibatkan mangsa menjadi cair dan berdarah lalu mati.




9. HOBBITS

 

Penggalian sebuah gua batu kapur di pulau Indonesia di kepulauan Flores membongkar satu rangka tiga-kaki-tinggi dengan tengkorak satu pertiga saiz manusia yang dikenali sebagai Hobbit. Penyelidik menemui tulang-tulang sembilan orang bangsa itu,tulang yang termuda berusia kira-kira 12,000 tahun. Mereka juga menemuai alat dan tanda-tanda tamadun. Terdapat skeptis yang percaya hobbit adalah semata-mata manusia yang mengalami keadaan pertumbuhan terbantut seperti mikrosefali, tetapi pendapat yang popular di kalangan saintis adalah bahawa hobbit spesies yang berasingan seperti Neanderthal yang berkongsi moyang yang sama dengan manusia.




8. KRAKEN


Kraken secara teori merujuk kepada sotong gergasi.Sama seperti sotong biasa,cuma bersaiz besar.Kecewa?Dengan mata seperti bola pantai,memang  sotong gergasi kan?, tetapi hakikatnya ia tidak seperti itu. . . ia sangat ganjil. Ia bukan sesuatu yang kita boleh lihat menghancurkan kapal kepada dua bahagian.Tetapi baru-baru ini penemuan sotong yang bersaiz gergasi telah ditemui di Lautan Selatan. Dianggarkan kira-kira empat puluh enam kaki (empat belas meter) panjang dan paruh dan matanya adalah lebih besar berbanding dengan yang sotong gergasi. Apa yang membezakannya daripada sotong lain: di samping sulur, anggota badan yang dipenuhi dengan cangkuk tajam yang berpusing dan mempunyai tiga mata. Kraken memang benar benar mendiami laut dalam.





7. Wanita Amazon


Puak Amazon yang berlagenda dengan pahlawan pahlawan wanita mereka yang bersaiz gergasi ini 
pernah wujud dan hidup sezaman dengan bangsa Greek.Ahli sejarah Yunani Herodotus menulis mengenai nasib puak wanita Amazons,beliau mengatakan bahawa mereka telah ditangkap, dipindahkan,di hanyutkan, dan kemudian karam, dan kemudian berakhir di dataran berumput Eurasia,di mana mereka berlawan dengan orang Scythian.Orang Scythian berfikir bahawa mereka boleh memperisterikan wanita amazon, lelaki Scythian memutuskan untuk melawan pertempuran seterusnya di atas nama cinta.Wanita Amazons yang semakin berkurangan akhirnya bersetuju untuk saling berkahwin dengan Scythians selagi anak-anak perempuan mereka digalakkan untuk meneruskan tradisi bangga dengan menjadikan wanita sebagai pahlawan.Herodotus telah diketahui mnokok tambah sejarah, jadiadalah terbaik untuk tidak mempercayainya melainkan dia disokong oleh bukti arkeologi . Dan,ini dia buktinya, Kubur purba ditemui di dataran berumput Eurasia mendedahkan bahagian yang baik daripada wanita Scythian mempunyai tulang pertempuran yang rosak, dan bahawa mereka telah dikebumikan dengan pedang, panah, pisau dan makanan ruji lain seorang pahlawan.Dan tulang tulang mereka semuanya bersaiz gergasi.Jadi,adakah anda percaya ia masih tidak wujud?




6. DIRE WOLF




 Wolf Dire telah muncul dalam banyak dalam permaina game bertemakan role-playing, dan mungkin anda telah membaca (atau terlihat) mereka yang paling terbaru ni dalam The Game of Thrones. Dalam kehidupan sebenar, serigala mengerikan ini wujud bersama manusia pra awal dan mega fauna di Zaman Pleistocene. Mereka lebih besar daripada serigala purata, lebih kuat, dan mempunyai gigi yang tajam.Apabila mega fauna mula pergi pupus,Dire Wolf kehilangan sumber makanan utama mereka. Mereka terlalu lambat untuk memburu mangsa yang lebih kecil yang serigala kelabu moden lebih pantas, yang memaksa mereka untuk menjadi pemungut-sesuatu yang mereka tidak benar-benar mahir. Akhirnya mereka mati kebuluran.




5. SCYLLA DAN CHARYBDIS



Di dalam pelayaran Odysseus, dia terpaksa mengemudi kapal melalui selat yang sempit yang mempunyai raksasa. Di satu pihak adalah Scylla, binatang berkepala banyak yang merengut anak-anak kapal dari dek. Di sisi lain adalah Charybdis, raksasa laut yang menyedut kapal ke kedalaman menggunakan whirlpool. Odysseus memilih untuk belayar berhampiran Scylla,dia berfikir yang akan menjadi lebih baik untuk kehilangan beberapa orangnya berbanding keseluruhan kapal.Selat Messina terletak antara Sicily dan tanah besar Itali. Di sinilah Scylla dan Charybdis hidup. Charybdis adalah pusaran sebenar raksasa Di sisi lain selat adalah Shoals berbatu dipercayai telah diilhamkan kepala Scylla. Pada hakikatnya, ia kelihatan seperti Odysseus mungkin lebih rela memilih Charybdis.



4. BERSERKERS



Berserkers bukan sahaja watak yang terdapat dalam permainam komputer Skyrim, mereka pertama kali muncul dalam puisi Norse lama dan ditakuti pahlawan pada waktu itu. Tetapi bagaimana mereka mendapatkan kekuatan ghaib dan boleh dimusnahkan? Tidaklah pertempuran legenda mereka tidak lebih hanya cerita-cerita dongeng? Cerita-cerita ini hakikatnya adalah benar. Berserkers mencapai kehebatan mereka dengan cara mengejar naga yang berbeza beza jenis. Mereka mengambil ubat-ubatan yang memabukkan sebelum perang kemungkinan besar hallucinogens-yang menjadikan mereka berani, lebih kuat, kebas terhadap kesakitan dan bahaya. Para penyelidik telah mendapati bahawa bufotenine adalah sejenis dadah yang mampu membuat penggunanya kemarahan dan mengamuk.




3. MENARA BABEL


Menurut sejarah,menara ini telah wujud selepas zaman nabi Nuh atau semasa zaman nabi Idris.Menara ini dibina atas arahan Raja Nebuchadnezzar yang ingin melawan tuhan dengan cara naik ke atas langit.Semasa pembinaan menara ini,berlaku satu peristiwa di mana Allah telah mendatangkan bala kepada mereka berupa,mereka tidak memahami bahasa satu sama lain.Itu lah sebabnya kini,terdapat pelbagai jenis bahasa di dunia ini,yang pada asalnya penduduk bumi hanya memakai satu bahasa sahaja.




2. MOBY DICK DAN KAPTEN AHAB

 Moby Dick tidak diilhamkan menerusi ikan paus putih gergasi sebenar, tetapi haikat yang sebenarnya adalahlebih dasyat. Beliau telah dinamakan Mocha Dick, mungkin kerana dia tinggal berdekatan pulau Mocha. Beliau datang selepas kemenangan melawan seratus kapal penangkapan ikan paus, menghantar beberapa serpihan dalam ke bahagian bawah laut. Beliau juga mengambil tiga buah kapal penangkapan ikan paus sekaligus dan menang.Captain Ahab juga telah diilhamkan oleh seorang lelaki yang tinggal di sekitar masa yang sama dengan Mocha Dick. Kapten Pollard tidak membalas dendam selepas kapal beliau rosak oleh ikan paus, memaksa dia dan anak kapalnya mengambil jalan keluar dengan cara kanibalisme untuk terus hidup, tetapi dia kembali ke laut sebagai kapten kapal baru. . . yang juga telah di tenggelamkan oleh ribut. Beliau menghabiskan sisa-sisa hidup sebagai seorang penjaga malam.



1. IMOOGI


Legenda Korea menceritakan tentang ular sawa Imoogi-besar dipercayai naga juvana. Dikatakan bahawa Imoogi hidup dalam air atau gua-gua, dan terpaksa bertahan selama seribu tahun sebelum mereka boleh naik ke syurga dan menjadi benar, sepenuhnya ke bentuk naga.Walau ia wujud di Amerika Selatan dan tidak di Korea, ada ular sawa berkadar gergasi dikatakan sebagai naga muda.Titanoboa secara kasar berukuran 46 kaki (14 meter) panjang dan berat lebih daripada satu tan. Dengan  berkuasa 400psi,seperti mempunyai 1.5 kali Jambatan Brooklyn di atas kamu, dan ia boleh menelan manusia tanpa menunjukkan diri. Mereka telah pupus tidak dahulu.Dan hakikatnya,mereka pernah wujud.

No comments:

Post a Comment