Saturday, August 23, 2014

Menyeramkan!!10 tempat paling berpuaka di muka bumi!!

Berikut merupakan senarai 10 tempat paling berpuaka di muka bumi.

1) The Beechworth Lunatic Asylum, Australia


                          (John T Collins/National Library of Australia/Wikimedia Commons)

Hospital sakit jiwa yang telah lama ditinggalkan ini merupakan antara tempat yang paling berpuaka di muaka bumi ini,hospital ini dikenali dengan nama THE BEECHWORTH LUNATIC ASYLUM,teletak di Victoria,Australia.Hospital ini pada mulanya dikenali dengan nama Mayday Hills Lunatic Asylum,beroperasi pada tahun 1867 hingga tahun 1995.Seramai 1,200 orang pesakit mampu dimuatkan dalam satu masa,dan selama beroperasi,seramai lebih 9000 orang telah mati di hospital ini.Kini hospital ini menawarkan perkhidmatan bermalam di hospital kepada pengunjung-pengunjung yang ingin merasai suasana seram di hospital ini.



2) The Princess Theatre, Australia




Selain itu,di Australia,anda boleh mengunjungi The Princess Theatre untuk merasai pengalaman yang menyeramkan dengan cara bertemu dengan hantu yang bernama Frederici.Menurut hikayat,Frederici atau
Frederick Baker ini merupakan seorang seniman penyanyi berbangsa Itali,di temui mati di atas pentas pada tahun 1888.Beliau telah menamatkan persembahan sebagai Mephistopheles dalam Faust apabila trapdoor yang jatuh di bawah kakinya dan dia jatuh di bawah pentas, mati akibat serangan jantung. Untuk beberapa tahun, Teater Princess disimpan tempat duduk terbuka untuk Frederic di setiap persembahan pembukaan malam.


3) The Bhanghar Fort, India




Jika anda masih tidak takut lagi,sila ke India, di mana anda akan menemukan Bhanghar Fort di daerah Alwar di Rajasthan. Kubu ini dibina pada 1573 dan yang masih kekal hari ini yang terselamat dari kerosakkan teruk ialah beberapa kuil-kuil, istana, dan unit-unit yang kecil.


Menurut legenda, kubu ini telah disumpah apabila seorang ahli sihir yang tinggal di bandar yang jatuh cinta dengan puteri Banghar. Dengan kemahirannya dalam ilmu hitam, bukan kepada kemahiran interpersonal, dia cuba untuk menarik puteri dengan semangkuk minuman sihir, namun tidak berjaya. Ahli sihir itu lalu membaling mangkuk itu ke arah sebuah batu yang besar, lalu batu itu bergolek, dan ia bergolek betul-betul dike arah ahli sihir itu. Namun ahli sihir itu selamat dari pada terkena batu itu, dia menyumpah bandar itu dengan berkata ia akan musnah dan menjadi tidak boleh didiami. Dia diseksa hingga mati. Tidak lama selepas itu, pekan ini telah diserang dan dijajah. Kebanyakan penduduknya, termasuk puteri, telah dibunuh. Mereka yang hidup meninggalkan kubu. Sumpahan Ahli Sihir itu kekal, dan hantu dari orang-orang continnue yang terbunuh menghantui kubu itu. Penyiasatan Arkeologi India, yang menguruskan laman web, melarang sesiapa pun untuk tinggal di kubu selepas hari gelap.

4) Aokigahara, Japan




 Di kaki Gunung Fugi, anda akan berjumpa satu tempat yang dikenali sebagai Aokigahara,yang sangat terkenal di seluruh dunia sebagai Hutan Bunuh diri paling terkenal Jepun. Beratus-ratus orang telah mengembara ke dalam hutan untuk membunuh diri mereka dalam suasana pokok dan tumbuhan menjalar yang padat, setiap tahun pihka polis akan melakukan pembersihan jenazah dan mayat di kawasan ini,namun atas penambahan jumlah orang yang membunuh diri disini, mereka tidak lagi memberi publisiti bilangan badan-badan ditemui, kerana takut bahawa nombor-nombor tersebut sebenarnya menggalakkan bunuh diri. Pada tahun 2004, 108 orang membunuh diri di sana. Di sekitar kawasan itu terdapat papan tanda daripada pihak polis yang menyatakan: ". Sila rujuk dengan pihak polis sebelum anda membuat keputusan untuk mati" "hidup anda adalah sebuah hadiah yang berharga kepada ibu bapa" .


5) Iulia Hasdeu Castle, Romania


 Iulia Hasdeu Castle dibina oleh Bogdan Petriceicu Hasdeu di Campina, Romania selepas kematian anak perempuannya yang berusia 19 tahun, Iulia. Hasdeu mendedikasikan istana itu dan seluruh hidupnya untuk lulia. Beliau menjadi pengamal kerohanian dalam usaha untuk menyambung semula dengan semangat beliau, dan direka satu bilik di istana semata-mata bagi tujuan senaman pemujaan semangat rohani pada setiap hari. Dindingnya semua berwarna hitam. Iulia dilaporkan menghantui istana itu, berjalan melalui halaman dalam pakaian putih dan memegang daisies. Oh, dan dia masih memainkan piano setiap malam.



6) Hell Fire Club di puncak Montpelier Hill, Ireland







HellFire Club ini telah di bina di atas puncak bukit Montpelier Hill sebagai rumah tumpangan pemburu dalam tahun 1725 dan dilaporkan menjadi tempat berkumpul untuk kumpulan kecil Dublin elit yang bertemu untuk perbuatan yang songsang dan penyembahan syaitan.


7) Manila Film Center, Philippines


Yang ini tidak kelihatan seperti istana berpuaka, hutan menyeramkan, atau bangunan tinggalan lama, tetapi cerita disebaliknya adalah menyedihkan dan menakutkan.The Manila Film Center ini dilaporkan dihantui oleh hantu pekerja yang terbunuh dalam kemalangan pembinaan yang tragis. Pada 3 pagi pada 17 November 1981, perancah di tapak telah runtuh dan menanamkan kira-kira 169 pekerja di tempat pengeringan simen. Tiada pasukan penyelamat yang dibenarkan di tapak itu selama sembilan jam. Laporan berbeza pada jumlah berapa ramai pekerja yang telah dibunuh, tetapi terdapat kahbar yang mengatakan bahawa terdapat beberapa mayat yang kekal dikebumikan di dalam struktur bangunan ini.


8) Dragsholm Slot, Denmark


Kembali ke istana berhantu: Slot Dragsholm, atau Castle Dragsholm di Denmark. Istana ini dibina pada tahun 1215. Pada abad ke-16 dan ke-17, sebahagian daripadanya digunakan untuk tahanan orang orang berpangkat atau orang orang gereja. Ia telah dibina semula dalam gaya Baroque selepas 1694, dan dipercayai menempatkan sekurang-kurangnya tiga hantu: seorang wanita kelabu, seorang wanita putih, dan hantu satu tahanan yang bernama, James Hepburn, Earl ke-4 Bothwell.



9) Raynham Hall, United Kingdom


Antara banyak tempat-tempat berhantu di United Kingdom. Yang paling terkenal ialah Menara London, tetapi yang itu dah biasa kita ketahui, jadi di sini adalah tempat yang sedikit kurang terkenal berhantu: Raynham Hall di Norfolk, yang dihantui oleh "Brown Lady," dinamakan sedemikian kerana dia kelihatan memakai pakaian sutera coklat . The Brown Lady dianggap hantu Lady Dorothy Walpole (1686-1726). Adik kepada Robert Walpole (perdana menteri pertama Inggeris), dia didakwa mempunyai hubungan sulit dengan seorang warga tempatan, Lord Wharton. Menurut satu cerita, suaminya, Charles Townshend mendapati tuduhan itu dan menguncinya di rumah mereka di Raynham Hall. Cerita lain mendakwa bahawa ia adalah isteri Lord Wharton ini yang entah bagaimana berjaya mengatur perangkap dia. Sama seperti cara tadi, Dorothy telah dikunci. Beliau meninggal dunia, dan jiwanya telah dibebaskan untuk menghantui istana. The Brown Lady telah dilihat banyak kali, pertama pada 1825, apabila tetamu di parti Raynham Hall Krismas mahu kembali ke bilik mereka. Penampakkan yang paling terbaru adalah 19 Sep 1936, apabila seorang jurugambar untuk majalah Country Life telah mengambil satu gambar hantu tersebut. Ia muncul dalam majalah Country Life dan sekali lagi dalam majalah Life. Ia mungkin suatu kotoran atau debu pada kanta kamera atau double exposure. Atau mungkin tidak. Apa pun, Lady Brown tetap menjadi terkenal.


10) Château de Châteaubriant, France




Kami akan berakhir dengan satu lagi kisah seorang wanita dikunci dalam istana. Yang ini datang dari Perancis. TheChâteau de Châteaubriant dibina pada abad ke-11. Tarikh berhantu adalah pada abad ke-16, kisah antara Jean de Laval dan isterinya Françoise de Foix. King Francis I meminta de Laval untuk membantunya di mahkamah, dan Françoise menyertai beliau di sana, menjadi teman menunggu untuk permaisuri. Beliau juga menjadi perempuan simpanan King Francis. Beliau meninggal dunia pada 16 Oktober 1537 di bawah keadaan misteri.  khabar angin menyatakan bahawa de Laval telah mendapat tahu kecurangan isteri beliau dan lalu mengunci isterinya di dalam bilik beracun sehingga mati. Sekarang, tiap-tiap tahun, pada Oktober 16, Françoise berjalan dewan Château.

1 comment: