Sunday, August 24, 2014

WOW! 10 FAKTA YANG MUNGKIN TIDAK ANDA KETAHUI TENTANG SPIDERMAN!



10. SEBENARNYA BUKAN KERANA RADIASI


Mereka yang tidak pernah membaca komik Spider-Man boleh memberitahu cerita asal spiderman: Gigitan dari labah-labah radioaktif yang memberinya kuasa arachnoid ghaib. Menurut penulis Spider-Man, J. Michael Straczynski, yang dikenali menerusi Babylon 5 siri televisyen beliau, itu sebenarnya jangkaan yang salah.Di dalam komik lukisan Straczynski,The Amazing Spider-Man, dia memperkenalkan watak yang bernama Ezekiel yang seolah-olah mempunyai semua kuasa yang ada pada spiderman ini. Menurut Yehezkiel, radiasi tidak memberi kesan pun pada labah labah. Sebaliknya, radiasi hanya membunuh labah-labah yang telah disemai dengan kuasa mistik. Cerita ini menegaskan bahawa Spider-Man adalah "totem" seperti labah-ditakdirkan untuk pertempuran tidak hanya berpura-pura menjadi totem (dengan itu, semua haiwan bertemakan pelik jahat dia melawan, seperti Doktor Octopus) tetapi makhluk besar yang jahat dinamakan Morlun yang  merupakan pemangsa semula jadi seperti totem. Walaupun Straczynski menyerahkan pada pembaca untuk mentafsir kebenaran kata Yehezkiel, adalah menarik untuk membayangkan bahawa Spider-Man bukan akibat kemalangan aneh tetapi sebahagian daripada takdir mistik.




9. PERJANJIAN DENGAN IBLIS


Lebih daripada mana-mana komik lain, Spider-Man mewakili dilema penting penulis Marvel. Dari satu segi, pembaca veteran buku menjangkakan penulis untuk menggoncang status quo, tetapi kerana selalu ada satu lagi adaptasi Spider-Man , syarikat itu mahu komik ini menjadi akses kepada pembaca baru. Atas sebab ini, kisah Spider-Man ini telah kerap kali di ubah semula jalan ceritanya. Beberapa contoh yang paling mengerikan akibat perubahan ini adalah dalam episod yang paling terkenal "One More Day". Mereka yang hanya tahu Spidey dari filem hampir tidak mengiktirafnya sebagai wira: Beliau telah lama berkahwin dengan Mary Jane dan baru-baru ini terpanggil untuk membantu Iron Man untuk pendaftaran superhero dan mendedahkan dirinya di hadapan seluruh dunia. Setelah Kingpin mengetahui identiti Spider-Man,dia telah mengupah seseorang untuk membunuh Peter Parker, tetapi telah mencederakanMak Cik Mei.Apabila wira dunia yang lain tidak boleh menyelamatkan dia, Spider-Man bertukar sifat dengan berkerjasama dengan Syaitan yang bernama, Mephisto. Mephisto bersetuju untuk menyelamatkan nyawa makcik Mei  dan juga menjadikan dunia ini lupa Peter Parker, tetapi dengan balasan memadam memori perkahwinannya dengan Mary Jane. Ini membenarkan pengolahan untuk pembaca baru, tetapi cerita janggal ini dicerca oleh peminat dan pencipta asal Spiderman, dan kemudian mendakwa bahawa pihak Marvel memaksa mereka untuk menulis cerita.





8. SEORANG YANG DIGEMARI WANITA


Francais Spiderman ini sering menggambarkan Peter Parker seorang yang dungu,pemalu dan membuatkan wanita sukar mendekatinya. Walau bagaimanapun, kehidupan cinta Peter sangat mengejutkan. Sebagai contoh, sebelum percintaan beliau terkenal dengan Mary Jane dan Gwen Stacy, beliau mempunyai persaan cinta dengan Liz Allen, walaupun hidupnya sebagai Spider-Man menghalangnya daripada bercinta dengannya.Selepas hubungannya dengan Gwen Stacy terputus akibat kematiannya, Spider-Man bercinta bersama Mary Jane. Walau bagaimanapun, hubungan mereka terhenti beberapa ketika, membolehkan Peter untuk memulakan hubungan cinta yang berat dengan Black Cat. Teman wanita Peter yang paling terbaru aialah pegawai polis,Carlie Cooper, yang mengetahui identiti sebenarnya dan terus membantu beliau walaupun selepas mereka berpisah. Ini hanya teman wanita yang serius: Senarai ini tidak termasuk di Empire State University (di mana dia bekerja sebagai pembantu), Betty Brant (Setiausaha bosnya itu), atau perempuan rakan sebilik beliau.




7. BUKAN DIRINYA YANG SEBENAR


Dalam tahun 90-an, Marvel memutuskan untuk membuat kejutan plot cerita Spider-Man dari tahun 70-an yang melibatkan seorang profesor gila yang mencipta klon Spider-Man. Klon ini pada mulanya meninggal dunia, tetapi dia muncul semula dua dekad kemudian sebagai The Scarlet Spider.Semuanya menjadi pelik apabila cerita ini memberi petunjuk bahawa ini adalah "klon" yang benar, dan Peter Parker yang kita ketahui sebenarnya adalah,klon. Dalam kemelut yang berikutnya, Peter kehilangan kuasanya, melarikan diri bersama Mary Jane, dan bergerak ke Portland sebelum musim sejuk. Akhirnya, status Peter sebagai wira New York dipulihkan apabila komik mendedahkan bahawa penipuan klon adalah hanyalah salah satu muslihat daripada The Green Goblin.Ini membuatkan para pembaca mejadi pening dan marah, Marvel Comics memfailkan untuk muflis pada akhir tahun 1996. Nasib baik bagi mereka, Marvel tidak akan muflis selagi watak-watak kartun mereka sentiasa dihasilkan.



6. PENYAKIT BERJANGKIT SPIDER


Biasanya, apabila Peter Parker merasakan bahawa Spider-Man mungkin akan membunuh orang-orang yang paling dekat dengan beliau, ia hanya sebuah metafora emosi. Walau bagaimanapun, dalam kisah "Reign," The Return of Dark Knight,telah memberi penghormatan kepada spiderman apabila menceritakan Spidey yang telah berusia kembali untuk melawan rasuah  di bandar, Pada satu ketika, Spider-Man perlu berhadapan dengan Mary Jane, yang telah lama meninggal dunia. Cerita ini menjadi pelik apabila Spidey mendedahkan apa yang dibunuh beliau: Bertentangan dengan jalan cerita asal, Spidey mendakwa dia telah dibunuh oleh DNA radioaktif beliau. Spider-Man memberikan kita semua butiran terperinci yang ngeri: "Seperti labah-labah, merangkak di dalam tubuh anda dan meletakkan seribu telur kanser. . .dan membunuh anda. "Ia adalah plot alternatif yang memeningkan . Setelah Gwen Stacey telah ditakdirkan mati kerana kanser, sebelum dia menentang The Goblin? Adakah Black Cat satu hari akan membinasakan hubungan beliau dengan Peter?



5.LEBIH MEMAINKAN PERANAN 


Selain keutamaan kepada Cat woman, ada sifat lain yang dikongsi antara Spiderman dengan Batman: Para penulis tidak dapat memikirkan jika dia lebih daripada seorang yang penting dalam pasukan atau lone wolf. Lagipun, pembaca merasakan yang Batman lebih menyendiri dari berkerja berpasukan.Tetapi, Spider-Man tidak pernah melekat pada bayang-bayang sebanyak Batman, banyak garis-garis cerita utama dan hampir semua filem moden beliau telah menekankan bahawa Peter umumnya seorang penyendiri. Dia mendapatkan sokongan emosi daripada ibu saudara dan teman wanita beliau, tetapi dia hampir sentiasa menghadapi penjahat dengan sendiri. Walau bagaimanapun, Spider-Man telah berada di lebih banyak pasukan hero.Dalam purata komik sulungnya, dia cuba untuk menyertai Fantastic Four, dan dia berjaya tahun kemudian sebagai sebahagian daripada "New Fantastic Four" yang termasuk Wolverine, Ghost Rider, dan Incredible Hulk. Dia pada masa yang sama dihubungkan dengan anak-anak kapal bernama The Outlaws yang terdiri daripada Sandman, Puma, Prowler, dan Rocket Racer.Beliau telah memainkan peranan penting dalam pasukan luar seperti,The Avengers dan telah membantu hampir setiap wira di alam semesta Marvel melalui komik Marvel Team-up. Dia memang seorang yang berdikari kan?




4. TERKADANG DIA MENJADI JAHAT


Baru-baru ini plot cerita Spider-Man juga telah menjadi salah satu yang paling kontroversi. Semasa pertempuran dengan Doktor Octopus, penjahat yang menggunakan teknologi pecah tanah sendiri untuk meletakkan fikirannya dalam badan Spider-Man. Apa yang membuatkan keadaan ini berbeza adalah bagaimana seolah-olah ia adalah kekal. Doc Ock berjaya membuang fikiran Peter daripada tubuhnya sendiri, dan tahun seterusnya, keseluruhan komik Spider-Man telah dikhaskan untuk percubaan Doktor untuk menjadi "atasan" Spider-Man. Dalam beberapa kes, iniadalah jalan kerja yang terbaik: Semasa mengawal badan Spider-Man, Doc Ock membantu Peter Parker menamatkan PhD dan membina syarikat sendiri. Beliau juga membangkitkan kemarahan kumpulan-kumpulan seperti The Avengers. Berhadapan dengan prospek The Green Goblin telah memusnahkan apa yang telah beliau wujudkan, Doktor Octopus mengorbankan fikirannya sendiri dan kehidupan untuk mengembalikan Peter ke tubuhnya sendiri, tepat pada masanya untuk Spider-Man untuk menyelamatkan keadaan.




3. KEMATIANNYA



Pada akhir 90-an, selepas pulih daripada kemelut dengan klon dan kebankrapan, Marvel datang dengan jalan penyelesaian yang agak bijak untuk masalah mereka memenuhi pembaca kedua-dua lama dan baru. Mereka mencipta komik alam semesta baru, "mutlak", yang dimodenkan watak-watak ini dan reboot kisah-kisah mereka. Untuk pembaca veteran yang ingin membaca tentang Peter Parker yang telah menjadi Spider-Man sejak dia berumur 15 tahun,adalah plot komik biasa. Bagi mereka yang mahu cerita segar keadaan semasa remaja Spider-Man, terdapat komik Ultimate Spider-Man.Ini merupakan kejayaan besar. Malah, filem pertama Spider-Man yang banyak meminjam idea dari komik Ultimate Spider-Man, dan hampir seluruh filem Marvel semuanya diambil dari alam semesta yang sama, termasuk pencetus kontroversi gelap Nick Fury. Perkara yang terbaik dalam komik ini adalah risiko yang kreatif penulis boleh ambil, bebas dalam idea, yang tidak menjejaskan Marvel Universe.Hakikatnya, risiko terbesar mereka sebenarnya adalah membunuh Spider-Man. Selepas melawan The Green Goblin kali terakhir dan menyelamatkan orang awam, Peter mati akibat luka-luka, dan identitinya didedahkan kepada orang ramai. Adegan yang paling mengharukan apabila Iron Man, Tony Stark, yang telah melatih Spider-Man, memandu Mak Cik Mei hingga pengebumian. Beliau meluahkan hasrat beliau bahawa ia menjadi satu perkhidmatan yang kecil, tetapi Stark apologetik menunjukkan beliau beribu-ribu rakyat New York yang datang untuk memberi penghormatan kematian Spider-Man.



2. MEMPUNYAI PERKERJAAN YANG BAGUS


Jika anda menonton seluruh filem Spider-Man dan kartun, anda akhirnya akan tertanya-tanya tentang keadaan kewangan Peter Parker. Bagaimana boleh seorang jurugambar bebas mungkin berjaya mampu untuk tinggal di kota kecil yang mahal seperti Manhattan? Dalam komik, Spider-Man sebenarnya telah memegang pelbagai pekerjaan lain selama ini, dengan gaji kukuh. Walaupun J. Michael Straczynski telah memegang tampuk pena, Peter mengambil pekerjaan sebagai seorang guru sains sekolah tinggi. Pada masa ini Dan Slott menulis manjadi penulis jalan cerita, Peter telah mendapat pekerjaan yang sangat berprestij dengan bekerja sebagai seorang saintis untuk Horizon Labs, di mana ia telah mendedahkan bahawa dia menggunakan tempat kerja sebagai tempat menyediakan Spider-Man peralatan-peralatan Spiderman. Dia juga memulakan syarikatnya sendiri manakala badannya berada di bawah kawalan Doktor Octopus.



1. BERKEMUNGKINAN SEORANG YAHUDI


Marvel telah menentang keras kaitan agama secara terbuka apabila berkaitan dengan wira yang sangat dikasihi mereka, mungkin sangat bijak. Walau bagaimanapun, bagi mereka yang membaca di sebaliknya, dalam beberapa kes, hanya membaca garis-diri mereka terdapat beberapa klu menarik .Spider-Man telah ditulis oleh beberapa penulis Yahudi terkemuka, termasuk legenda komik Peter David, Brian Michael Bendis, dan sudah tentu, penciptanya sendiri, Stan Lee. Dialog beliau sering dipenuhi dengan kata kata Yiddish, seperti ayat "oy" untuk menunjukkan perasaan geram beliau. Avi Arad, pengeluar Spider-Man dan The Avengers, mengulas bahawa dia fikir ia adalah jelas bahawa Stan Lee telah menyatakan secara sulit untuk menggambarkan Parkers sebagai keluarga Yahudi cuba untuk membina hidup baru di bandar. Andrew Garfield, pelakon Yahudi menggambarkan penjelmaan terbaru Spider-Man, percaya bahawa anak neurotik baik yang tidak pernah difikirkan yang telah dilakukan cukup untuk membantu semua orang mewakili budaya Yahudi.

No comments:

Post a Comment